Is jouw vereniging op zoek naar kwaliteitsvolle fotografie voor de website of social media? En is daar, zoals zo vaak, geen budget voor?
Je kan altijd aan ouders of sympathisanten vragen om foto's te nemen. Dat zal niet altijd even kwaliteitsvol of consistent zijn, maar het is een mogelijkheid.
Of... Als je 150 of meer leden hebt, dan kun je hier ook een gratis fotoshoot aanvragen voor alle individuele leden en voor je groepen. Je krijgt dan alle foto's in lage resolutie (ideaal voor de website en social media). Bovendien worden er ook fotoproducten aangeboden aan de leden, waarbij je vereniging een commissie op de verkoop kan bekomen.
Benieuwd of het iets voor jouw vereniging kan zijn? Check hieronder de antwoorden op de meest gestelde vragen, of plan een overleg in via deze link.
De fotoshoot is inderdaad gratis voor verenigingen met 150 leden of meer.
Aangezien het altijd mogelijk is dat er mensen ziek of afwezig zijn,
kan er zelfs een gratis "terugkom moment" zijn waarop de afwezigen
van de eerste shoot gefotografeerd worden.
Enkel in het (zeer uitzonderlijke) geval dat de vereniging nog extra shoots
vraagt kan er een vergoeding aangerekend worden.
Om onze shoots gratis te houden werken we op een gestandaardiseerde manier:
De afgeleide producten verkopen vooral in de eerste drie maanden dat ze aangeboden worden. Het is dus best om de fotoshoot ten laatste 4 maand voor het einde van het seizoen te plannen.
Wanneer je best start, hangt van een aantal factoren af. Je kunt zo
vroeg mogelijk in het seizoen starten. Dat heeft het voordeel dat de
dagen langer zijn, en dat de ploegfoto's dus nog langer buiten
kunnen genomen worden.
Hou er wel rekening mee dat er best niet te veel mensen op vakantie
zijn bij het nemen van de ploegfoto's.
Zorg ook dat iedereen al beschikt over een nieuwe uitrusting. Dat
vermijdt dat er dikwijls van truitje moet gewisseld worden en is
prettiger voor de mensen die gefotografeerd worden, en je hebt direct
iets om aan de shirtsponsor te laten zien.
Je kunt ook rekening houden met cadeauperiodes, en de lancering van de producten tegen die tijd plannen.
Alles is dus eigenlijk bespreekbaar.
Eerst en vooral, wij proberen door goede afspraken en een doorgedreven automatisatie het werk voor iedereen zoveel als mogelijk te beperken.
We vragen een ledenlijst in excel met daarop een aantal gegevens per persoon (naam, ploeg, functie, email). Normaal gezien is zo'n lijst standaard aanwezig.
De vereniging plant ook de dag van de fotoshoot en verwittigt de leden.
Tijdens de opnamedag is er ook iemand aanwezig als aanspreekpunt voor de
fotograaf. Die persoon volgt ook de volgorde en timing van de groepen op.
Zo'n opnamedag wordt soms ook aangegrepen om activiteiten te organiseren en zo extra omzet in de kantine te genereren. Het is uiteraard volledig aan de vereniging zelf om dat te beslissen.
Tijdens de shoot kan de fotograaf de foto's direct aan de juiste persoon koppelen, en na verwerking van de foto's krijgen de leden automatisch een mail met een link. De vereniging hoeft hier niets voor te doen.
Bestellen gebeurt volledig online. De producten kunnen rechtstreeks naar de leden worden gestuurd via Bpost, en ze kunnen ook naar de vereniging gestuurd worden (dat gebeurt gegroepeerd). Dat laatste geeft extra commerciële mogelijkheden, want mensen kunnen zo nog iets drinken in de kantine, en hun producten aan anderen laten zien.
We vertrekken van de foto's van de shoot, die met een groene of blauwe achtergrond gemaakt worden. Die achtergrond wordt op de website vervangen door een achtergrond naar keuze. Er is een ruim aanbod beschikbaar, waaruit de gefotografeerde zelf kan kiezen.
Die foto's kunnen afgedrukt worden op fotopapier, posters, kaders, mokken, sleutelhangers, magneten, sneeuwbollen, enzovoort.
Speciale pakketten van individuele foto's en groepsfoto's behoren ook tot het standaard aanbod.
Deze lijst is niet beperkend, indien er specifieke wensen zijn, dan kunnnen die uiteraard besproken worden.
Vragen kunnen doorgestuurd worden naar de klantendienst van sportpictures, via klantendienst@sportpictures.be
Wij bieden twee leveringsmogelijkheden aan:
Wij houden eigenlijk niet van kleine lettertjes. Waar we wel van
houden zijn goede afspraken en partnerships voor de langere termijn.
Als er dus al eens een bemerking is, dan zoeken we een oplossing waar
beide partijen zich in kunnen vinden.
De vereniging ontvangt de commissie op het einde van de actieperiode.
Traditioneel loopt die periode minstens 3 maanden, en we proberen zeker ook de
geschenkperiodes mee te nemen als die er zijn (zoals sint, kerst en pasen).
De duur van de actieperiode wordt meestal besproken bij het plannen van de shoot.
Na deze periode wordt een overzicht van de omzet meegedeeld aan de vereniging, en het bedrag van de commissie. Die commissie kan dan gefactureerd worden.
Ter voorbereiding van de shoot vragen we de club een lijst met daarop een aantal gegevens per persoon (naam, ploeg, functie, email).
Deze gegevens laden we op in het programma waarmee we de fotoshoot
organiseren. Om iedereen snel terug te vinden doen we dat per ploeg en
alfabetisch.
We koppelen de foto's rechtstreeks aan de persoon tijdens de shoot,
waardoor de club hier achteraf ook geen controle meer moet voor uitvoeren.
De gegevens worden verder gebruikt voor de creatie van de fotoproducten.
Het emailadres wordt enkel gebruikt om de persoonlijke code door te sturen waarmee elk individu toegang krijgt tot onze bestelsite.
De gegevens worden verder nergens voor gebruikt, ze worden ook niet gedeeld met andere partijen.
Dat kan zeker, de fotograaf kan altijd iemand aan de lijst toevoegen. Dit vertraagt de shoot zelf uiteraard wel wat, dus gebeurt best maar uitzonderlijk. Zorg dat de naam, voornaam en het email adres gekend zijn met de juiste schrijfwijze, zeker voor de jongste leden.
Dat kan zeker, de fotograaf neemt gewoon een extra foto, die mee via de site beschikbaar is voor bestelling.
Iedereen fotograaf!
ontdek verlaten Belgische pareltjes